kedd, november 20, 2018
   
Text Size

Kötelezö biztosítás

Kötelező Biztosítás

ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK A KÖTELEZŐ GÉPJÁRMŰ FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁSRÓL

Kinek kell a kötelező biztosítás és mire jó?

A kötelező felelősségbiztosítás - mint a neve is mutatja - nem választható biztosítási forma. Ezt mindenkinek meg kell kötnie, akinek valamilyen gépjárműve van (legyen az személy-vagy teherautó, motorkerékpár, vagy akár csak egy rendszám nélküli robogó). A felelősségbiztosítást kormányrendelet szabályozza, és alapvető célja, hogy az általunk másoknak okozott károkat térítse meg, helyettünk. GFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, ellenkező esetben súlyos bírságokkal, valamint azzal szembesülhetünk, hogy egy véletlenül okozott kárt a saját zsebünkből kell kifizetnünk. (A MABISZ Kártalanítási Számla ugyan megtéríti azokat a károkat, amelyeket GFB megkötése nélkül közlekedők okoznak, de aztán kíméletlenül behajtja az összeget a károkozón.)

A kötelező felelősségbiztosítást a gépjármű tulajdonosa, vagy üzembentartója kötheti meg - ez az esetek túlnyomó többségében ugyanazt a személyt (vagy céget) jelenti. Különböző tulajdonos és üzembentartó leginkább lízingelt gépkocsiknál fordul elő, valamint azokban az esetekben, ahol - például költségkímélő célzattal - az autó használati jogát nem adásvétellel adja át valaki.

Fontos tudni, hogy a GFB nem csak ránk nézve kötelező, hanem a biztosítóra is. Ez azt jelenti, hogy ha eldöntöttük, hogy melyik biztosítóval kívánjuk megkötni, akkor az a biztosító nem utasíthatja vissza az ajánlatunkat (mint azt más biztosítási formáknál elvileg megteheti), hanem köteles azt befogadni.

A kötelező felelősségbiztosítás alapján a biztosító által, helyettünk kifizetett kártérítés nem korlátlan, de meglehetősen magas a határösszeg: dologi károk esetében 500 millió forint, személyi sérüléses károknál pedig 1250 millió forint. (Ezek az összegek egyébként már EU-kompatibilisek, kb. 2 millió és 5 millió eurónak felelnek meg.)

Kötelező biztosítás új gépjárműre

Új autó, motorkerékpár vásárlásakor a szalonban több dolgot is szeretnének elintézni helyettünk, így a forgalomba helyezéshez feltétlenül szükséges kötelező biztosítás megkötését is. Kérdés, hogy jó-e ez nekünk?

Olyan szempontból biztos jó, hogy kényelmes, mert az ilyenkor felmerülő sok-sok elintéznivaló közül legalább ennek a terhe lekerül a vállunkról, de anyagilag valószínűleg nem járunk jól. A márkakereskedésekben jellemzően csak a velük szerződött biztosítók ajánlatai közül választhatunk, amelyek között nagy valószínűséggel nem lesz ott a piacon elérhető legkedvezőbb ajánlat, így a szükségesnél akár két-háromszor is többet fizethetünk.

Érdemes lehet tehát megfontolni, hogy a gfb-kötést magunk intézzük, annál is inkább, mert portálunkon pár perc alatt valóban a teljes kínálatból választhatjuk ki a legmegfelelőbb biztosítást. Ha a szalonban azt állítanák (nemegyszer előfordul), hogy ez az út nem járható, ne higgyük el, mivel a rendszerünk által megküldött ajánlati igazoló mindenben megfelel a követelményeknek.

A márkakereskedők további érve szokott lenni, hogy a gépjármű átvétele előtt még nem lehet tudni annak a rendszámát, így nem lehet rá előzetesen megkötni a szerződést, csak a tényleges átvétel napján. Rendszerünket azonban erre is felkészítettük, és így arra is van lehetőség, hogy a szerződést rendszám megadása nélkül, "adathiányosan" kössük meg. Az ilyen szerződés épp olyan érvényes lesz, minden előírásnak megfelel, és csak annyi további dolgunk lesz vele, hogy a rendszám ismertté válása után a hiányzó adatot pótolni kell.

Új gépjármű vásárlása esetén ezért feltétlenül ajánljuk, hogy tájékozódjon oldalunkon, mert lehet, hogy több tízezer forint felesleges kiadástól kíméli meg így magát.

Kötelező gépjármű felelősségbiztosító váltása

Évente egyszer van lehetőségünk arra, hogy GFB szerződésünket átvigyük másik biztosítóhoz. A biztosítók október végén hozzák nyilvánosságra következő évi díjtáblázataikat, így ha kedvezőbb ajánlatot találunk, november hónap folyamán (de december 31-re) felmondhatjuk szerződésünket, majd december végéig kell megkötnünk az új szerződést.

Alapesetben a biztosítóváltás nem egyszerű folyamat, sok mindenre kell odafigyelnünk, és egy esetleges hiba kellemetlen következményekkel járhat. Először is a biztosítók díjtáblái olyan bonyolultak, hogy azt egy szakember is csak nehezen tudja értelmezni, így a következő évi díjak pontos meghatározása szinte lehetetlen. Továbbá figyelni kell arra, hogy a megfelelő tartalmú felmondásunk igazoltan beérkezzen a biztosítóba december 1-ig, az új szerződést pedig december 31-ig kell megkötnünk. Tennivalóink még ekkor sem érnek véget, a következő év elején régi biztosítónktól be kell szereznünk kártörténeti igazolásunkat, és azt - szintén igazoltan - el kell juttatnunk az új biztosítónkhoz.

Mindezen kellemetlenségektől azonban megkímélhetjük magunkat, ha online alkusz szolgáltatását vesszük igénybe. Így pár perc alatt könnyedén megtudhatjuk az összes biztosító következő évi díjajánlatát, kiválaszthatjuk közülük a legmegfelelőbbet, majd egyetlen fax megküldésével tennivalóink végére is értük - minden mást azt alkuszcég intéz helyettünk.

Az internetes biztosítóváltásnak tehát több előnye is van a saját ügyintézéshez képest: tennivalóink sokkal egyszerűbbek, hiszen azokat szakemberek végzik el helyettünk, szinte semmit nem ronthatunk el, így végig biztonságban vagyunk, és nem utolsósorban a több ezer (vagy akár több tízezer) forintos díjkülönbözetet még tovább is növelhetjük az online kedvezményekkel - és mindezekért egyetlen forintot sem kell fizetnünk.

A kötelező felelősségbiztosítás bonusz-maluszáról

A kötelező felelősségbiztosítás rendszerének markánsan jellemző része a bónusz-malusz rendszer. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki nem okoz kárt, évente egyre nagyobb bónuszosztályba kerül, így biztosításának díja egyre kisebb lehet, akár az eredeti felére is csökkenhet. Aki viszont kárt okoz, bónuszfokozata csökkenését lesz kénytelen elviselni - rövid időn belüli több károkozás esetén a legrosszabb malusz fokozatban az alapdíj kétszeresét, de akár háromszorosát kell fizetnie.

A legkedvezőbb bónuszosztály eléréséhez 11 év balesetmentes vezetésre van szükség, ezért a már megszerzett bónuszunkra érdemes vigyázni. A legalapvetőbb persze az, hogy lehetőleg ne okozzunk gépjárművünkkel kárt, de arra is figyelnünk kell, hogy biztosítási díjunkat mindig időben fizessük be, mert ha akár egyszer is kicsúszunk a fizetési határidőhöz képesti 30 napos türelmi időből, a szerződés megszűnése, majd újrakötése miatt ismét visszakerülünk az A0 kategóriába.

Gépjárműcsere esetén - azonos kategóriában, tehát például autóról autóra, motorról motorra - átvihetjük megszerzett bónuszunkat, de ezt csak akkor tehetjük meg, ha a régit már eladtuk, és a biztosítótól kikértük a kártörténeti igazolást. Gyakori tévhit, hogyha valaki pl. egy beszámítási akció keretében leadta régi autóját a kereskedőnél, akkor úgy gondolja, hogy azt már el is adta, de valójában az mindaddig a nevén marad, amíg a kereskedő nem értékesíti - addig pedig a bónuszfokozat sem vihető át az új autóra.

Meglepő, de lehetséges, hogy egy kisebb koccanás utáni kárt érdemes lehet saját zsebből kifizetni. A károkozás után bónuszunk ugyanúgy csökken egy párezer forintos kárnál, mint egy többmilliós kárnál, két fokozatot lépünk vissza, és persze nem lépünk egyet előre... Ez a három fokozat általában 15% díjkülönbözetet jelent, mégpedig annyi évig, ami elméletileg a B10 fokozat eléréséhez szükséges, ez pedig összességében már akár százezer forintot is jelenthet.

A kötelező felelősségbiztosítás igazolása

A Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétét elsősorban a biztosítási kötvénnyel, vagy a biztosító által kiállított igazolólappal bizonyíthatjuk. Ez utóbbi célnak megfelel az úgynevezett nemzetközi zöldkártya is, amelyet viszont többnyire külön kell kérnünk a saját felelősségbiztosítónktól (ingyenesen).

Gondot okozhat azonban a frissen kötött szerződés esetében, hogy a kötvény, vagy az igazolólap még nem érkezett meg a biztosítótól. Erre a célra egy – általában 30 napig érvényes – fedezetigazolás szolgál, amit például portálunk közvetlenül a kötési folyamat befejezésekor automatikusan megküld.

Ezt a fedezetigazolást nem csak az igazoltató rendőr, hanem az okmányiroda is minden további nélkül elfogadja.

A kötelező biztosítás érvényessége

A Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás érvényessége alapesetben a kötéstől számított egy év, de ha az évforduló előtt megfelelő időben nem mondjuk fel (biztosítóváltás miatt), akkor automatikusan újabb egy évre meghosszabbodik.

Az érvényességhez szükséges az is, hogy a szerződés díjjal fedezett legyen. Ha valamilyen okból elmaradunk az esedékes díj befizetésével, akkor a biztosító erről 30 napon belül értesítést küld, és összesen 60 napig továbbra is vállalja a kockázatot. Ezután viszont a szerződés automatikusan megszűnik, ami többféle kellemetlenséggel jár – ezek közül a legsúlyosabb az, hogy egy ekkor okozott kár következményeit végül is a saját pénztárcánkból kell majd megtéríteni.

A kötelező biztosítás felmondása, lemondó nyilatkozat

A Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást a biztosítási évforduló (2010 előtt vásárolt járművek esetében január 1., a 2010-ben vagy utána vásároltaknál pedig a vásárlás naptári dátuma) előtt legalább 30 nappal lehet felmondani. Fontos tudni, hogy ez a dátum nem a felmondáson szereplő dátumot, vagy pl. a postára adás dátumát jelenti, hanem azt a napot, amikor a felmondólevél a biztosítóhoz igazolhatóan beérkezett – nem érdemes tehát az utolsó pillanatokra hagyni.

A felmondás csak írásban történhet, a felmondólevélnek pedig tartalmaznia kell a szerződő és a jármű alapvető azonosító adatait, valamint a felmondani kívánt szerződés számát, ill. a kötvényszámot.

A kötelező biztosítás határideje

Sokan nem tudják, de jármű vásárlása esetén már a vásárlás napjára is érvényes fedezettel kell rendelkeznünk. Könnyű belátni, hogy az adásvételi szerződés aláírásától számítva a jármű eddigi tulajdonosa szempontjából érdekmúlás következik be, így az ő szerződése automatikusan megszűnik – márpedig a frissen vásárolt autóval már a hazavezető úton is okozhatunk balesetet.

Szintén fontos odafigyelni a szerződés szerinti díjfizetési ütemnek megfelelő határidőkre. Az érvényes szabályzás szerint a díjfizetés minden esetben a szerződő kötelessége – még akkor is, ha pl. a biztosító nem küld csekket, vagy azt valamilyen okból kifolyólag nem kapjuk meg. A díjfizetés elmaradásából, a szerződés megszűnéséből fakadó minden hátrány végülis a szerződőre hárul.

A harmadik lényeges határidő a biztosítási évforduló, amelyre biztosítóváltás esetén a szerződés felmondható. A fentebb említettek szerint az ezzel kapcsolatos ügyintézést az évforduló előtt több, mint 30 nappal meg kell kezdeni, különben jogszerűen nem válthatunk biztosítót, és ez indokolatlan többletköltségeket jelenthet.

A kötelező biztosítás kötése

A Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást sok helyen és sokféleképpen meg lehet kötni. Így például a kereskedésben (nem biztos, hogy a legjobb ajánlatot kapjuk, és az ügyintézés egy részét is át kell vállalnunk), egy biztosító ügyfélszolgálatánál vagy internetes portálján (ott csak az adott biztosító díját látjuk), vagy például portálunkon, ahol az összes biztosító díját látva választhatjuk ki a nekünk legmegfelelőbbet, és az alkuszi megbízás egyetlen alkalommal történő visszafaxolásán vagy visszaküldésén kívül semmilyen adminisztrációt nem kell intéznünk.

Olyan ügyfeleink részére pedig, akik már régebben megküldték az alkuszi meghatalmazást, az egész folyamat valóban csak pár perc, ami után már a kezünkben is tarthatjuk a rendőr és az okmányiroda által is elfogadott igazolást.

A kötelező biztosítások összehasonlítása

Amennyiben úgy látjuk, hogy a következő évre meghirdetett biztosítói tarifák alapján az eddigi biztosítónknál kedvezőbb is van, lehetőségünk van a biztosítóváltásra. Ez a gyakorlatban az évfordulóra, de az évforduló előtt legalább 30 nappal megtett felmondást, valamint legkésőbb az évforduló napján megkötendő új szerződést jelent. Egyik határidőt sem érdemes elmulasztani, ha nem akarunk a szükségesnél többet fizetni.

Portálunkon a teljes biztosítóváltási folyamat 15-20 percen belül elintézhető, de régebbi ügyfelek esetében ez akár 2-3 percre is lecsökkenhet – és a papírmunkával sem a jármű üzembentartójának kell foglalkoznia.

A kötelező biztosítás kiszámítása

Minden biztosító évente egy alkalommal (október legvégén) közzéteszi a következő évre szóló tarifáját. Ezek azonban az esetek túlnyomó többségében rettentően bonyolult táblázatokból és összetett feltételrendszerekből állnak, aminek megfejtése gyakorlott szakemberek számára is erőt próbáló feladat.

A biztosítók saját internetes portáljukon is közzé teszik a tarifákat, nem egy esetben pedig díjszámító programjukat is – így már lényegesen könnyebb lehet a díj kiszámítása, viszont az összes biztosítónál külön-külön elvégezni ezt igencsak időrabló feladat lenne.

Portálunkon viszont a szükséges adatok megadása után pár másodperccel az összes biztosító díjajánlata – növekvő sorrendben – megtekinthető, így a választás, majd ezt követően a szerződés tényleges megkötése vagy váltása a lehető legegyszerűbb.

A gépjárművek kárrendezése

Ha baleset részesei leszünk, először is azt kell megállapítanunk, hogy történt-e személyi sérülés. Ha igen, természetesen legelőször a mentőket, majd a rendőrséget is értesíteni kell. Ezután biztosítani kell, hogy a balesetet szenvedett járművek ne okozhassanak újabb balesetet, például elakadásjelző háromszögek kihelyezésével.

A rendőrséget akkor is feltétlenül értesíteni kell, ha a balesetnek külföldi gépjármű is részese, vagy ha az érintettek nem tudnak egyértelműen megállapodni a felelősség kérdésében.

Ha van rá lehetőségünk, fényképezzük le a baleset helyszínét és a keletkezett károkat, akár csak egy kamerás mobiltelefonnal is, valamint keressünk szemtanúkat, ezzel is sok későbbi vitát előzhetünk meg. Ezután - ha lehetséges - tegyük szabaddá az úttestet, hogy a szükséges adminisztráció idejére ne tartsuk fel feleslegesen a forgalmat.

Feltétlenül tételesen ellenőrizzük le a baleset összes résztvevőinek iratait (személyi, jogosítvány, forgalmi, biztosítási adatok), majd töltsünk ki minden résztvevő részére egy baleseti kárbejelentő lapot - amely remélhetőleg van nálunk.

Ha nem mi vagyunk a hibásak, és gépjárművünk mozgásképtelenné vált, akkor az ellenfél kötelezőjének terhére hívhatunk trélert. A szállítást ugyan ki kell fizetnünk, de ezt a biztosító meg fogja téríteni.

A baleset után a kárt be kell jelentenünk az illetékes biztosítónak (akkor is, ha mi voltunk a hibásak, elvégre a mi szerződésünk alapján fogják rendezni a másik kárát). Ha mi voltunk a "szenvedő fél", akkor lehetővé kell tennünk a károkozó biztosítójának, hogy szakértője megszemlézze a járművünket - ezt történhet a biztosító kárfelvételi egységénél, de ki is hívhatjuk otthonunkba, vagy a szervizbe, ahol majd a javítást elvégzik.

Az online kötelező biztosításról

Portálunk díjszámító és szerződéskötő rutinját két esetben érdemes használni: bármikor év közben, ha új gépjárművet vásárolunk, valamint november hónaptól a biztosítóváltás időszakában, amikor megtudhatjuk, hogy érdemes-e váltanunk. Ennek megfelelően az év első 10 hónapjában az új kötés, az utolsó két hónapban pedig a biztosítóváltás folyamatába kerülünk - de természetesen ez utóbbi esetben is áttérhetünk az új kötésre.

Az év végén azonban új szerződés kötése esetében sem érdemes az tárgyévi díjak alapján dönteni, mert a kevés hátralévő idő miatt a fizetendő díjak különbsége csekély, hanem ellenőrizzük le a következő évek díjait, az alapján hozzuk meg döntésünket, majd ezután térjünk át az új szerződés megkötésére.

Portálunk a biztosításkötési folyamat első felében semmilyen konkrét személyes adatra nincs szükség, kizárólag olyan kérdéseket kell megválaszolni, amelyek a biztosítási díjak kiszámításához szükségesek.

Az alapadatok megadása után azonnal megkapjuk a biztosítók ajánlatait, láthatjuk az éves biztosítási díjakat növekvő sorrendbe rendezve, biztosítóváltáskor pedig még azt is megmutatjuk, hogy a váltással mennyi pénzt takaríthat meg.

Ha kiválasztottuk a biztosítót, akkor a szerződéskötés is teljesen online módon történik, a személyes adatok megadását követően. Amennyiben Ön még nem ügyfelünk, egy általunk e-mail-ben megküldött meghatalmazást kell majd aláírva visszaküldenie számunkra faxon, hogy az Ön által választott biztosító felé eljárhassunk. A biztosításkötésről rendszerünk ajánlati igazolót küld, ezt a közúton ellenőrzést végző rendőr is elfogadja. A kötvényt pedig a biztosító fogja megküldeni Önnek.

Természetesen a szerződéskötés kapcsán a fentiekről újra tájékoztatjuk és minden egyéb felmerülő kérdésére válaszolunk.

 

Ügyfélfogadás:

  • Hátfő: 10:00-16:00
  • Kedd: 10:00-16:00
  • Szerda:  10:00-15:30
  • Csütörtök:  10:00-16:00
  • Péntek:  10:00-13:30
  • Szombat-Vasárnap: ZÁRVA

Meritum Biztosítási Alkusz Kft.:

  • Székhely-Telephely: 1095, Budapest Meter u. 48-52. Bejárat az utca front felől!
  • Telefon: 06-1/219-5182, 06-1/219-8153
  • E-mail cím: info (kukac) meritumalkusz.hu
  • Web cím: www.meritumalkusz.hu
  • Időpont foglalás: Hétfőtől-Péntekig: 10.00 - 12.00-ig.

Login Form